سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ پژوه

مزیت ششم: زیارت امام رضا(علیهالسلام) معادل هفتاد هزار حج است. یکى از اصحاب گفت : به حضرت صادق(علیهالسلام) گفتم: فلانى مىگفت که به شما گفته است: من نوزده حج عمره به جا آوردهام؛ و شما فرمودهاید که یک حج و یک عمره دیگر به جاى آور تا به اندازه یک مرتبه زیارت حضرت سیدالشهدا(علیهالسلام) به تو اجر داده شود.

امام صادق(علیهالسلام) فرمود: اکنون بگو کدام یک نزد تو محبوبتر است، بیست مرتبه به حج رفتن یا با امام حسین(علیهالسلام) محشور شدن؟ گفتم: با امام حسین(علیهالسلام) محشور شدن محبوبتر است . فرمود: پس به زیارت امام حسین علیه السلام برو.(6) با بررسى روایت ، زیارت امام حسین علیه السلام معادل بیست هزار حج هم وارد شده است .

در روایتى از عایشه نقل شده است(7) که پیامبر اکرم فرمود: کسى که حسینم را زیارت کند نود حج از حجهاى من، رسول خدا و عمرهام به او داده مىشود. اما توجه داشتید که زیارت حضرت رضا (علیهالسلام) صدهزار حج ثواب داشت .

مزیت هفتم: به نحو شگفتانگیزى به زوار امام رضا(علیهالسلام) که عارف به حق او باشند ثواب و پاداش داده مىشود؛ ثواب صدهزار شهید و مجاهد پیکارجو در راه دین و ثواب صد هزار حج عمره.

اباصلت هروى از قول حضرت رضا(علیهالسلام) روایت میکند که: به خدا قسم هیچ یک از ما خانواده نیست؛ مگر این که کشته شود یا شهید مى‎‎شود.

پرسیدم: آقا! شما را چه کسى مىکُشد؟ فرمود:

شرورترین خلق خدا به وسیله سم در زمانم؛ سپس مرا در دیار غربت دفن مىکنند.«الا فمن زارنى فى غربتى کتب الله له اجر ماته الف شهید و ماته الف صدیق و ماته الف حاج معتمر(8) و ماته الف مجاهد و حشر فى زمرتنا و جعل فى الدرجات من الجنة رفیقنا؛ بدان که هر کس مرا در غربتم زیارت کند خداوند ثواب صدهزار شهید و صدهزار صدیق و صدهزار حاجى و عمرهگزار و صدهزار مجاهد مىدهد و با ما محشور مىشود و در درجات عالى بهشت رفیق ماست .

رسول اکرم (صلى الله علیه و آله) فرمود: به زودى پارهاى از تن من در خراسان دفن مىشود، هیچ غمگینى او را زیارت نمىکند مگر این که خدا غم از دلش بزداید، و هیچ زائر گنهکارى مگر این که خداى تعالى گناهانش را بیامرزد.

مزیت هشتم: آتش جهنم بر بدن زائر حضرت رضا(علیهالسلام) حرام و ثواب زیارتش‍ بهشت برین است. على بن مهزیار گفت: به حضرت جواد(علیهالسلام) گفتم: پاداش زائر امام رضا(علیهالسلام) چیست؟ فرمود: الجنة و الله؛ به خدا قسم بهشت.(9)

عن عبدالعظیم الحسنى قال: سمعت ابا جعفر الثانى یقول : «ما زار ابى احد فاصابه اذى من مطر او برد او حر الا حرم جسده على النار(10)؛ حضرت عبدالعظیم حسنى گفت: از حضرت جواد(علیهالسلام) شنیدم که مىفرمود: هیچ کس به زیارت پدرم نمىرود که گرفتار ناراحتى از قبیل: باران یا سرما و گرما شود؛ مگر این که خداوند بدنش را بر آتش جهنم حرام مىکند.

مزیت نهم: قیامت که هیچ کس به یاد دیگرى نیست؛ امام رضا(علیهالسلام) در تلاش برای نجات زائر خویش است .خدایا! به ما توفیق زیارت و قبول آن را عنایت فرما

در مَواقف قیامت سه جاست که هیچ کس به یاد دیگرى نیست؛ و فقط به موارد زیر مىاندیشد.

1- میزان عمل: عاقبتش به خیر خواهد بود یا نه؟

2- چگونگى عبور از صراط: از صراط خواهد گذشت یا سقوط خواهد کرد؟

3- تحویل گرفتن نامه عمل: نامه اعمالش به دست چپش داده خواهد شد یا به دست راستش؟

امام رضا(علیهالسلام) فرمود: من در این موارد خطرناک به داد زوارم خواهم رسید و از آنان شفاعت خواهم کرد. قال الرضا(علیهالسلام): من زارنى على بعد دارى اتیعته یوم القیامة فى ثلاث مواطن حتى اخلصه من اهوالها. اذا تطایرت الکتب یمینا و شمالا، عند الصراط و عندالمیزان .

حضرت رضا(علیهالسلام) فرمود: هر کس مرا در این فاصله دورى که دارم، زیارت کند روز قیامت سه جا به دادش مىرسم و او را از شدت آن سه مورد آسوده مىکنم :

1- هنگامى که نامههاى اعمال به دست راست یا چپ تحویل داده مىشود.

2- هنگام عبور از صراط .

3- هنگام سنجش اعمال .

مزیت دهم: در قیامت به حساب اعمال مردم رسیدگى مىشود؛ اما زوار امام رضا(علیهالسلام) در خدمت رسول خدا(صلى الله علیه و آله) آسوده خاطر منتظر مىمانند تا رسیدگى به حساب مردم تمام شود.

بخش اول این روایت، در مزیت سوم که آمرزنده گناه گذشته و آینده بود، ذکر شد؛ اما در این قسمت بر محاسبه نشدن و آسودگى از حساب تکیه شده است . که قبلا ذکر شد منبرى برایش مىنهند تا خدا از حساب خلایق فارغ شود .

ابراهیم جعفرى از مهران چنین نقل کرده است که گفت : به خدمت امام جواد(علیهالسلام) رسیدم و سؤال کردم: کسى که پدر شما را در طوس زیارت کند، چه امتیازى دارد؟

فرمود: هر کس قبر پدرم را در طوس زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و آیندهاش را مىآمرزد.

-----------------------

پینوشتها:

6- تهذیب، ج 6، ص 48. 

7- بحارالانوار، ج 12، ص 35.

8- حاج و معتمر: کسى که به حج و عمره رفته باشد.

9- بحارالانوار، ج 12، ص 39.

10- بحارالانوار، ج 102، ص 36.






نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 88 آبان 7 توسط حسین ظفری نژاد
مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Blog Skin