سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ پژوه

مزیت یازدهم: زیارت حضرت رضا(علیهالسلام) غم را از دل زائر مىزداید.

قال رسول الله(صلى الله علیه و آله): ستدفن بضعة منى بخراسان مازارها مکروب الا نفس الله کربته و لا مذنب الا غفر الله ذنوبه(11)؛ رسول اکرم (صلى الله علیه و آله) فرمود: به زودى پارهاى از تن من در خراسان دفن مىشود، هیچ غمگینى او را زیارت نمىکند مگر این که خدا غم از دلش بزداید، و هیچ زائر گنهکارى مگر این که خداى تعالى گناهانش را بیامرزد.

صقربن دلف گفت: از امام هادى(علیهالسلام) شنیدم که فرمود: هر کس برآورده شدن حاجتش را از خدا بخواهد، باید غسل کرده به حرم امام رضا (علیهالسلام) رود، در بالاى سر آن حضرت دو رکعت نماز بخواند در قنوت نماز آنچه بخواهد( در صورتى که کار حرام یا قطع رحم و خویشاوندى نباشد) از خدا بخواهد، خداى تعالى نیازش را برآورده سازد.

بنابراین در این دریاى متلاطم زندگى پیوسته طوفانهاى غم و اندوه زندگى او را در معرض خط قرار مىدهد. امام رضا(علیهالسلام) را با معرفت باید زیارت کرد تا وجود انسان از این طوفانها رها و دل از غم و صفات ناپسند زدوده و توشهاى براى سفر آخرت فراهم شود.

مزیت دوازدهم: شفاعت در انتظار زائران على بن موسى الرضا(علیهالسلام) است . امام صادق (علیهالسلام) فرمود: احدى از اولین و آخرین نیست مگر این که روز قیامت، محتاج شفاعت حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) است. (12) 

پس همه محتاج شفاعت هستند؛ اما طبق آیه ولا یشفعون الا لمن ارتضى؛ حضرت رضا(علیهالسلام) فرمود:«لا یشفعون الا لمن ارتضى دینه؛ شفاعت نمىکنند مگر کسانى را که خدا دین و آیین آنها را بپسندد.(13) زیارت امام رضا(علیهالسلام) موجب مىشود که آن حضرت از زائرانش شفاعت کند.

حسین بن فضال از پدر خود نقل کرده است که گفت: از حضرت رضا(علیهالسلام) شنیدم که فرمود: مرا با سم خواهند کشت و در سرزمین غربت دفن خواهم شد. این که مىگویم پدرم از قول پدر بزرگوار و آباء گرامىاش از رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) نقل کردهاند که فرمود:

«الا فمن زارنى فى غربتى کنت انا و آبائى شفعاؤه یوم القیامة و من کنا شفعاءه نجى و لو کان مثل وزرا الثقلین(14)؛ بدانید که هر کس مرا در غربتم زیارت کند، من و آباء گرامىام روز قیامت شفیع او خواهیم بود. هر کس که ما او را شفاعت کنیم نجات مىیابد اگر چه آلوده به گناه جن و انس ‍ باشد.

مزیت سیزدهم: زیارت حضرت رضا(علیهالسلام) از حج و عمره و زیارت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) و امیرالمؤمنان، سیدالشهدا و امام کاظم(علیهمالسلام) هم بهتر است .

محمد بن سلیمان گفت: به حضرت جواد(علیهالسلام) گفتم :شخصى حج واجب خود را به جا آورده پس از آن به حج عمره رفته و در مراجعت به زیارت رسول اکرم (صلى الله علیه و آله) نایل شده است؛ بعد به نجف و کاظمین رفته، حضرت على و امام موسى کاظم (علیهماالسلام) را زیارت کرده است؛ باز در همین ایام وضعش از نظر مالى به گونهاى است که نمىتواند عازم حج شود؛ حال بفرمایید به حج برود، افضل و برتر است یا به طوس رفته، و حضرت رضا (علیهالسلام) را زیارت کند؟

قال یاتى خراسان فیسلم على ابى علیه السلام افضل و لیکن ذلک فى رجب؛ فرمود: در صورتى که در ماه رجب باشد به خراسان رفته، پدرم حضرت رضا(علیهالسلام) را زیارت کند، بهتر است .

مزیت چهاردهم: در حرم حضرت رضا(علیهالسلام) دو رکعت نماز با شرایط خاص به جا آوردن موجب برآمدن حاجت است .

صقربن دلف گفت: از امام هادى(علیهالسلام) شنیدم که فرمود:هر کس برآورده شدن حاجتش را از خدا بخواهد، باید غسل کرده به حرم امام رضا (علیهالسلام) رود، در بالاى سر آن حضرت دو رکعت نماز بخواند در قنوت نماز آنچه بخواهد( در صورتى که کار حرام یا قطع رحم و خویشاوندى نباشد) از خدا بخواهد، خداى تعالى نیازش را برآورده سازد.

و نیز فرمود: بارگاه ملکوتى حضرت رضا(علیهالسلام) بقعهاى از بقعههاى بهشت است که هیچ مؤمنى آن را زیارت نکند، مگر این که خداوند او را از آتش آزاد و وارد بهشتش نماید.

-----------------------

پینوشتها:

11- بحارالانوار، ج 102، ص 34.

12- محاسن برقى، ص 183.

13- بحارالانوار، ج 3، ص 219.

14- عیون اخبار الرضا، ج 2، ص‍ 632.

برگرفته از کتاب 53 داستان از کرامات حضرت رضا(علیهالسلام)، موسى خسروى

 






نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 88 آبان 7 توسط حسین ظفری نژاد
مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Blog Skin